HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Indahnya Alam Rahim (Part 1)
Wall makeover by Na
Puasa Pertama bersama baby
I'm back - happy melihat aksi si kecil
I Can live without a Man
Sayang Mereka Yang Teristimewa
Selamat Hari Mama
Tak Balik Mengundi
Just For my Husband
Dinner Art Management UNIMAS 2012/2013

advertisment


Title: Indahnya Alam Rahim Part 2
written on Friday 26 July 2013 @ 15:55 ✈{ 0 comments }


Semalam Niza dah post tentang Kehamilan part 1, Today i will shared to all future momies ttg Indahnya Alam Rahim Part 2 ^^ Semoga perkongsian ini mendatangkan seribu manfaat kepada yang membaca..


Minggu 6 -
Pada minggu ini saluran yang menghubungkan bayi dengan plasenta mula menbesar menjadi tali pusat. Selain itu, saluran darah jugaterbentuk. Saiz bayi kini membesar jari kelengkang. Juga dapat dilihat bentuk kepala dengan terbentuknya mata dan lubang hidung. Juga dapat dilihat bentuk telinga,lengan dan kaki.
Walaupun anggota tubuh badan bayi yang jelas kelihatan ialah matanya, namun otak bayi masih dalam proses perkembangan. Perkembangannya hanya dapat dilihat melalui ujian pengimbasan.

Take Note: Alahan mula berlaku! anda akan mengalami morning sickness, bau-bau tertentu yang membuatkan anda kelihatan tidak bermaya. Pastikan anda minumbanyak air untuk mengelakkan kulit mengelupas.

Minggu 7 -
Pembentukan jantung sudah lengkap. Saraf dan otaot bekerjasama untuk pertama kalinya. Anggota badan yang lain seperti lubang hidung,bibir,lidah dan giginya dalam proses pembentukan. Manakala kaki dan lengannya semakin berkembang. Tulang belakang dan usus pula sedang membentuk. 

Take Note: Jika kurang rehat, anda akan berasa pening atau mungkin pengsan jika berdiri terlalu lama. Elakkan persekitaran yang sesak dan panas.

Minggu 8 -
Pada minggu ini, secara rasminya embrio dikenali sebagai fetus. Lenga,kaki,tangan,paha dan bahu sudah menjadi komponen lengkap. Jantung bayi juga mula berdenyut pada kadar denyutan normal. Bayi mula bergerak namun saiznya yang kecil membuiatkan anda tidak merasai pergerakannya.

Take Note: Ibu akan mengalami perubahan fizikal iaitu payu dara dan puting membesar. Lelehan faraj juga semakin banyak sehingga perlu memakai panty liner.

Minggu 9 -
Pergeran pertama fetus dapat dikesan melalui USG. Pada minggu ini perut dan rongga dada sudah terpisah dan otot mata dan bibir terbentuk. Ketika ini berat bayi di bawah 10 gram. Semua bahagian tubuh terbentuk dan kelihatan jelas termasuk tangan,kaki,mata,alat kelamin dan organ lain.

Take Note: Pertambahan berat badan ibu mula berlaku. Jika pertambahan mendadak,segera berjumpa doktor.

Minggu 10 -
Tubuh bayi kini mula memanjang iaitu ibu jari dan jari-jari yang lain jelas terlihat tetapi bentuknya belum sempurna seperti jari normal manusia. Otak berkembang dengan cepat minggu ini sehingga saiz kepala lebih besar daripada tubuh.

Take Note: Pertambahan jumlah darah yang mengalir di dalam tubuh yang membuatkan anda berasa lebih panas daripada biasa. Saiz rahim juga semakin besar.

 Niza akan share part yg 3 pula jika ada kesempatan ok ^^ selamat membaca



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !