HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Wall makeover by Na
Puasa Pertama bersama baby
I'm back - happy melihat aksi si kecil
I Can live without a Man
Sayang Mereka Yang Teristimewa
Selamat Hari Mama
Tak Balik Mengundi
Just For my Husband
Dinner Art Management UNIMAS 2012/2013
Bila Kepercayaan Dipersoal

advertisment


Title: Indahnya Alam Rahim (Part 1)
written on Thursday 25 July 2013 @ 18:01 ✈{ 0 comments }



(sample only)
Trimister Pertama:
Minggu 1-
Sebaik sahaja telur disenyawakan, anda tidak lagi mengalami haid. Hormon-hormon dalam badan akan bersiap sedia  untuk melepaskan telur ibu(Ovum). Sekurang-kurangnya,20 000 sperma si ayah akan berjuang untuk  bertemu dengan telur ibu,namun hanya satu sahaja yang akan berjaya. Biasanya perasaan wanita dapat merasakan sesuatu  yang berlaku dalam badannya. Misalnya, wanita akan merasa payu dara akan merasa sakit,benjol dan lembut serta sensitif terhadap bau-bauan 
 Take Note: Asid Folik diperlukan untuk menghasilkan sel darah merah bagi mengelakkan kecacatan janin.
Minggu 2 -
Uterus (dinding rahim) menebal dan mempersiapkan untuk tahap ovulasi. Ovulasi ialah ovari membebaskan telur. Pada minggu ini, jumlahnya akan menjadi beribu-ribu.
Take Note: Ibu perlu mengambil makanan tambahan yang mengandungi asid folik,besi dan kalsium termasuklah beberapa jenis nutrien penting lain untuk perkembangan bayi yang sihat.
Minggu 3 -
Kehamilan terjadi pada saat ini. Setelah persenyawaan telur berlaku, ia akan mengembara sebagai (Blastocyst) melalui tiub fallopian ke rongga uterus dan terbenam pada lapisan rahim.Setelah 4 Hari proses ini, telur ibu dinamakan sebagai zigot.
Take Note: Di awal minggu kehamilan, ibu perlu mengambil banyak kalsium seperti keju dan susu.
Minggu 4 -
Setelah masuk minggu ke empat, janin kini dipanggil sebagai embrio. Inilah bentuk asas manusia terbentuk. Embrio bersaiz 6mm (kira-kira 1/4 inc) panjang, akan kelihatan bentuk awal otak dan tulang belakang. Jantung akan megepam darah ke hati dan aorta. Pada minggu ini juga terbentuknya plasenta iaitu vili chorionic dan tali pusat. Tali pusat berfungsi untuk menyalurkan makanan dan oksigen kepada bayi.
Take Note: Lakukan senaman. Ia dapat mengelakkan rasa tidak selesa seperti sakit belakang,sukar tidur,sembelit dan keletihan.
Minggu 5 -
Ketika ini, bayi dikenali sebagai embrio bersaiz sekitar 1/4 inci setengah sentimeter panjang. Sudah mempunyai degupan jantung sendiri , plasenta dan tali pusat telah bekerja sepenuhnya. Jantung terbahagi kepada dua bahagian (kanan & kiri). Mula berdegup kira-kira 150 kali seminit iaitu dua kali kadar kelajuan orang dewasa. Organ utama termasuk buah pinggang dan hati mula membesar. Usus juga sedang berkembang.

Take Note: Rasa tubuh badan anda, jika terlalu panas boleh menyebabkan kecacatan pada bayi. Elakkan aktiviti seperti bersauna,jakuzi dan senaman yang boleh menyebabkan suhu tubuh meningkat.


Sampai sini dulu perkongsian pada petang ini. Kejap lagi nak berbuka puasa, jangan lepaskan peluang untuk menunggu entry seterusnya tentang pregnancy mommies ni,. Sebab kita ada 40 weeks pregnancy ^^ selamat berbuka puasa semua ...



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !