HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Minta Pendapat: TAB yang terbaik...?
Nothing to Say - Wednesday
Happy + Sad = Frust (Eat)
Wordless Wednesday
Insomnia atau Hobi kurang tidur
Segmen Macam Cantik Je Macam Comel Je
Penat
It's Hurt to miss someone
Kenapa Diuji...
Pelangi Part 1

advertisment


Title: Misi Sukarelawan
written on Sunday 8 December 2013 @ 15:53 ✈{ 0 comments }

Assalamualaikum dan salam sejahtera tuk all bloggers n Malaya and the others side country. Hari ni nak story mengenai Misi Kesukarelawanan Ke Batang Lupar last saturday. Program yang berlansung selama sehari cukup memberi keinsafan diri kepada diri yang khilaf ini. Seramai 36 orang sukarelawan yang volunteer untuk mengikuti program ini termasuk mommy sendiri. Bertolak dari UNIMAS tapat pukul 9.30 pagi 
(sabtu -30 Nov 2013) Program ini merupakan gabungan sukarelawan antara IPTA di Malaysia. UiTM dan UNIMAS telah menyertai dan mewakili team besar untuk menyertai program pada hujung minggu lepas.
Berjalan kaki menuju ke feri untuk ke Kampung Beladin. Bas UNIMAS tak dapat join naik atas feri sebab kekangan fizikal.

Untung la kan student lelaki, naik ape pun boleh. Kalau pempuan ni, ade pantang larang sikit. Tak manis giteww. Yang penting, semangat sukarelawan tu terus membara.
Mahasiswa lelaki perlu menaiki lori sebab kekangan masa dan juga kenderaan ke Kampung Beladin. Memang letih sangat sebab terpaksa menunggu bas mini menghantar mahasiswi ke tempat kediaman.
Kami (siswi) ditempatkan di asrama. Meskipun berada dalam keadaan tak selesa, tapi pihak pengurusan tetap memberikan yang terbaik. n i'm so grateful sebab mereka melayan kami dengan baik sangat.


Jika mengimbas semula keadaan fizikal perumahan yang terdapat di Kampung tersebut, memang sedih sangat. Ingatkan rumah kosong yang ditinggalkan, rupanya masih berpenghuni. Keadaan di sana sungguh memberi keinsafan kepada diri. Meskipun kita tengah susah, rupanya ade orang lain yang lebih susah daripada kita ni. Bersyukur la masih tinggal di rumah batu. 


Perhubungan untuk masuk ke kawasa perumahan tersebut memang daif sangat. Jambatan yang dilalui tu hanya menunggu masa untuk runtuh je. 



See, kalau nak berjalan kaki ke kawasan ni kene berhati-hati sebab jambatan yang ada pun tak selamat untuk dilalui. kalau you alls nak tahu, jambatan ni akan dilalui oleh para anak-anak yang ke sekolah SRK Beladin.


Salah satu gambar SRK Beladin yang dapat di ambil. Sedih sangat tengok keadaan sekolah ni. Difahamkan, sekolah ni telah ditubuhkan pada 1991. Seusia mommy la... Bayangkan, anda and anak-anak kta b'sekolah di sini. Seharusnya anak-anak sekarang berseyukur kerana masih dapat ke sekolah yang cantik dan masih kukuh strukturnya. 



Sesi taklimat mengenai aktiviti mewarna yang akan dilakukan.


Sesi mengecat dinding sekolah oleh para sukarelawan UNIMAS dan UITM


Aktiviti mewarna sedang berlangsung. Disertai oleh kanak-kanak yang berumur 5-12 tahun.


Terdapat pelbagai pameran yang dilakukan oleh agensi-agensi kerajaan pada majlis pelancaran tersebut. Ianya bertujuan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat kampung mengenai sesuatu.



Hari ke-2, masa untuk bertolak balik ke kampus ^^ Pengalaman ke kawasan pedalaman tidak akan dilupakan. Meskipun terpaksa mandi dengan air yang keruh, misi harus dilaksanakan. 






Kata-katan punjangga yang menarik perhatian mommy. Sila abaikan kasut tersebut ^^

Sarapan pagi yang ringkas. Tapi tetap sedap. Bersyukur dengan rezeki yang diberikan ^^



Di dalam salah sebuah bilik darjah yang terdapat di SRK Beladin. Keadaan kelas tersebut cukup menyedihkan juga. Kalau kita lihat, sekolah rendah di bandar sudah menggunakan "white board" untuk sesi pembelajaran, tapi di sini, mereka masih menggunakan alternatif tradisional untuk sesi pembelajaran.


Selesai sahaja majlis pelancaran misi, sesi fotografi telah dijalankan. And saya salah seorang yang berada di dalam gambar tersebut.. huhu

Sebelum mengundurkan diri:  WE ON MEDIA ^^

thnxx for reading yaa..and pls heard this song..







© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !