HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Vn's Boutique
Tak suka cakap!!!
BACK to SEPTEMBER!!!
Tutorial :Follower Button Old Version
Semangat AJL26
Contest akan bermula
Sebagai Seorang Yang Fames
Hadiah "wanita seluruh dunia"...bukan sekadar VALE...
DEBARAN AJL 26
Penyakit kencing TIKUS???

advertisment


Title: Cintailah alam...
written on Wednesday 1 February 2012 @ 20:52 ✈{ 1 comments }


Salam 1 Malaysia semua, rindu rasanya nak belajar geografi. Malam ni Naj nak meluahkan isi hati tentang tajuk diatas. Sedar atau tidak, aktiviti perindustrian tidak kira dalam negara dan negara lain merupakan penyumbang utama kepada "kesan rumah hijau dan PENIPISAN LAPISAN OZON"??? kloroflorokarbon(CFC),karbon monoksida,sulfur oksida,metana dan gas-gas lain menjadi agen utama yang menghakis dan menipiskan lapisan ozon. Jom kita terjah apa punca-puncanya:


(gambar diambil dari: google)


Industri Pelarut atau pencuci 

 Cfc dalam bentuk cecair digunakan sebagai bahan pencuci minyak dan gris dalam perlatan elektronik,elektrik,mikrocip dalam komputer dan pelbagai jenis logam. Cfc dalam bentuk gas pula digunakan sebagai pencuci peralatan perubatan.



Industri pendingin udara

Industri ini paling banyak digunakan. Industri ini melibatkan pendingin kenderaan,bangunan dan juga perumahan. Tidak ketinggalan dalam penggunaan peti sejuk dan alat pendingin beku. Cfc akan dikeluarkan apabila ada berlakunya kebocoran pada alat-alat tersebut. Keadaan ini sering terjadi tanpa kita sedari.



Industri keluaran Foam

Cfc juga digunakan dalam pengeluaran kusyen,tilam,mesin basuh dan peralatan pencukuran. Pengeluaran Cfc berlaku diperingkat pembuatan,penggunaan dan pembuangan.



Industri aerosol

Cfc dikesan dengan banyak dalam penggunaan tin penyemburan pewangi (wanita seluruh dunia,minyak wangi yang kita gunakan terdapat cfc. Jejaka idaman malaya, jangan pandang ringan dengan minyak wangi). Juga terkandung di dalam kosmetik,penyemburan racun serangga,penyemburan cat dan lain-lain.

Selain daripada aktiviti perindustrian, gas-gas rumah hijau juga dikeluarkan dari kenderaan akibat pembakaran yang tidak lengkap dalam sistemnya. Keadaan ini akan mengeluarkan banyak gas karbon monoksida dalam udara.

Aktiviti pembakaran terbuka seperti di tapak pelupusan sampah dan dibelakang rumah ( betul kan???) pembakaran tapak pertanian (sering dilakukan oleh negara jiran kita, Kerana beranggapan tanah pertanian akan menjadi subur. Keadaan ini juga berlaku di negara kita)

Kebakaran hutan semula jadi(khususnya tanah gambut di Kalimantan), dan letusan gunung berapi juga menyumbang kepada peningkatan karbon dioksida ke atmosfera.





**Terdapat banyak kesan-kesan akibat kesan rumah hijau&penipisan lapisan ozon :



Pencairan glasier di kutub utara menyebabkan paras air laut meningkat seterusnya menambahkan hakisan dan ombak. Peningkatan tersebut sekali gus menyebabkan dataran rendah  (Belanda dan Bangladesh) ditenggelami. Dijangkakan, jika kesemua litupan ais di benua Antartika cair yang setebal 1.6 Kilometer itu mencair,maka seluruh benua Eropah akan tenggelam.

Kesan serta huraian yang mampu memberikan kesan di hati anda. Sekiranya tidak berkesan, fikirlah..Namun naj selitkan juga beberapa kesan lain. 

 Fenomena penggurunan( gurun sahel/gurun Sahara/Gurun Turkestan/Gurun Namibia dan Gurun Gobi)
 Kenaikan suhu lautan menyebabkan tekanan udara semakin rendah. Keadan ini menyebabkan melemah,megurang dan menghentikan angin timuran yang membawa hujan selama ini.
 Pulau haba bandar. Dikawasan bandar akan terasa lebih panas berbanding di kawasan pinggir bandar. (Tokyo/NY/Paris/London) Kuala Lumpur memiliki 3 darjah celcius lebih tinggi berbanding kawasan Gombak,Selayang dan Batu Caves.
 Gangguan kitaran hidrologi. Simpanan air tanah berkurangan. Kawasan tadahan air tidak lagi berfungsi.
 Memusnahkan plankton yang selama ini menjadi makanan hidupan laut.. Pertumbuhan terumbu karang juga terjejas (taman maritim seluruh dunia) - P.sipadan,P.Tioman,P.Redang dan P.Langkawi.

-Ambillah iktibar sebelum semuanya berlaku.Sekadar berkongsi pengalaman belajar geografi.



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !