HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Kenapa KUALA LUMPUR???
Winner : Segmen Adore Your Arts Part I
Keasyikan Taj Mahal
Jenis-Jenis FABRIK...
Download : Minilyric
Oo mama, Aku mahu kAHWIN!!!
Freebies header part3
Freebies : Vintage background
Freebies :Floral Background (part2)
Freebies :Floral Background (part1)

advertisment


Title: Tips Belajar Cara "NAJ"
written on Wednesday 25 January 2012 @ 00:37 ✈{ 2 comments }


Sebentar lagi pukul 1 pagi di hari baru..terasa masa bergerak semakin pantas...betul atau tidak??? u all jawab sendiri.. Bagi yang masih di bangku sekolah dan akan menduduki peperiksaan penting tahun ini(UPSR / PMR / SPM/ STPM/ STAM) sudah tentu merasakan debaran. Sebagai seorang pelajar, seharusnya perlu menerapkan nilai-nilai murni ke dalam diri sebagai seorang pelajar. 

Terdapat pelbagai tips-tips belajar yang boleh anda gunakan sama ada membaca buku panduan ataupun buku motivasi tentang kehidupan sebagai seorang pelajar. Kalau malas sangat baca buku, klik jer kat entry NAJ ni and baca... Jika ada kemusykilan, boleh je tanya NAJ. Jom kite tengok apakah tips-tips tersebut....



(gambar hanya sekadar hiasan)

 Perkara utama yang perlu adik-adik buat sebelum membuat ulangkaji ialah : Baca doa belajar.Buat tak??? Mesti ade yang tak buat kan...hihihi...tak ape, next time u all buat first step ni dulu tau...

(jom baca doa belajar)

 Buat revision/ulangkaji tentang subjek yang telah anda pelajari di sekolah pada hari tersebut.
Misalnya "hari isnin u all ade subjek add math, balik rumah korang buat balik sampai korang faham".

Latihan berulang-kali
Bagi yang mengambil subjek add math dan math moden, adik-adik kene buat latihan berulang-ulang sehingga lah anda mencapai tahap kepuasan kefahaman tentang cara adik mencari jalan penyelesaian. Sediakan sebuah buku khas untuk anda membuat ulang kaji. JANGAN KEDEKUT untuk membeli buku latihan ulangkaji.

Buat peta minda
Jika anda ingin faham akan sesuatu teori, amat disunatkan untuk adik-adik membuat peta minda. NAJ nak tanya,adik-adik suka tak baca buku teks sejarah yang panjang berjela tu??? so, dengan adanya kreativiti dan kepakaran dalam membuat peta minda insyaallah adik-adik akan berjaya.Kini terdapat banyak buku rujukan yang mempunyai nota berkonsepkan "mind map".Tapi bagi sesiapa yang tak reti buat "mind map" korang boleh la buat nota ringkas.


Warna-warni
Tidak dinafikan bahawa terdapat sesetengah pelajar amat suka akan nota yang berwarna-warni.. Nota yang berwarna-warni sudah tentu menarik minat anda untuk membaca kan? So,jangan berfikir panjang lagi untuk memulakan pembaharuan. Tingkatkan mutu pembelajaran anda.

 Salin nota
Semasa guru mengajar dikelas, adik-adik perlu menyalin nota-nota penting yang guru ajarkan.Mungkin apa yang di ajar itu merupakan salah satu main point untuk soalan exam, so alert...

Fahami
Bagi yang belajar subjek teori, adik-adik perlulah memahami apa yang dipelajari, JANGAN INGAT/HAFAL, TAPI FAHAM. Sebab kak NAJ tahu,bila anda ingat tapi tak faham, esok-esok pas dah jawab paper,semua dah tolak tepi. Betulkan, tapi bagi yang ingat and faham, CONGRATULATION!!!  Oleh itu,buatlah persediaan awal sebelum menjelangnya peperiksaan

Muzik
Bagi yang suka akan suasana yang nyaman semasa mengulangkaji pelajaran, adik-adik disarankan belajar pada tengah malam ataupun selepas waktu subuh. Belajar pada waktu tersebut amat memudahkan adik-adik untuk memahami pelajaran tersebut. Apabila ada gangguan dengan Muzik ( jiran sebelah memekak/adik-adik buat bising dll) sudah tentu anda tidak dapat fokus sebaliknya akan menjadi tekanan. Walaubagaimanapun,terdapat halwa telinga yang mampu membuatkan anda khusyuk semasa belajar iaitu muzik sentimental.Tapi terpulang la kepada adik-adik muzik mana yang mampu memberikan kedamaian semasa mengulangkaji :)




Practice make perfect
Bagi yang mengambil matapelajaran seni visual untuk tingkatan 5 and 6, satu paper yang mencabar sudah tentu ialah bab melukis, don't worry.. selagi ada masa, latih lah diri anda untuk membuat lakaran.. setapak demi setapak ke hadapan, finally u will got it.

Jangan Buang MASA
Ramai di antara pelajar yang sering membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah. Sementara menunggu guru masuk ke kelas, baca lah dulu nota-nota yang anda salin. JANGAN biarkan masa EMAS anda dibazirkan begitu sahaja.. Bacalah juga nota anda semasa menunggu bas..baca nota yang kecik-kecik jer, bkn NAJ suh bace buku teks... ;)

Study group
Sudah tentu ramai antara adik-adik diluar sana yang gemar melakukan study group kan :) study group memang banyak faedahnya namun jika kebaikan itu disalahgunakan ianya sudah tentu tidak mendatangkan keuntungan. Study group memboleh pelajar saling bertukar pendapat ataupun pandagan. Disamping memberikan tunjuk ajar kepada rakan-rakan yang lemah dalam sesuatu subjek. 

Solat
Jika anda telah melaksanakan semuanya, mintalah kepada-Nya agar dipermudahkan dalam urusan menuntut ilmu,akhir sekali bertawakkal la..Insyaallah anda pasti berjaya











(lagu semangat untuk adik-adik)









***NOTE: JANGAN BELAJAR SEMATA-MATA UNTUK LULUS EXAM,TAPI BELAJARLAH KERANA ILMU DAN ALLAH S.W.T...








ok..Ni lah cara NAJ belajar time study kat sekolah menengah.. sekadar berkongsi pengalaman.. Mula dari sekarang, JANGAN tunggu lagi!!!



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !