HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Freebies header part3
Freebies : Vintage background
Freebies :Floral Background (part2)
Freebies :Floral Background (part1)
Freebies : Polka Dots Background
Freebies : Background by NAJ
2012 NY IDOLE!!!
Cinta lelaki...
Gempa Bumi dan Tsunami!!!
Tutorial : Kod Warna Html

advertisment


Title: Oo mama, Aku mahu kAHWIN!!!
written on Monday 23 January 2012 @ 10:56 ✈{ 0 comments }


tumblr_lvrtpyaUad1qd53nvo1_1280.jpg (imagem JPEG, 604×434 pixels)
(GAMBAR HANYA SEKADAR HIASAN)

Selamat pagi u all...apa Khabar anda pagi ini???wish u all sihat   actually.....ermmm....ermmm..... NAJ nak........ bercerita... bkn nak kahwin  tapi tajuk entry kat atas ade kene mengena dengan entry pagi ni.....jom kite start...


 Dunia maklumat yang tidak mengenal sempadan telah menyebabkan nafsu anak-anak remaja semakin menggila. Seperti mana yang pernah diutarakan sebelum ini, solusi fenomena yang begitu menggila ini ialah "NIKAH". Hayat para pelajar IPT tidak patut disia-siakan. Waktu yang mereka habiskan untuk bercinta dan juga melayan perasaan, akan lebih terjaga atau berkurang jika mereka telah bernikah. Segalanya akan menjadi halal dan masa yang ada juga tidak dibazirkan. Segalanya akan mendapat keberkatan,tiada kerunsingan dan juga masalah dilemma.

 Mudah sahaja bagi pelajar yang telah bernikah tapi masih belajar di IPT,mereka tidak perlu mengandung,tidak perlu melahirkan anak,tidak perlu untuk tinggal di dalam sebuah rumah khusus dan tidak perlu menjalani kehidupan sebagai suami isteri dan tidak perlu menjadi pseperti pasangan suami isteri yang mempunyai pekerjaan tetap. Cukup jika mereka hidup sebagai suami isteri, yang penting ianya halal dan tidak ada berlaku maksiat.

 Walaubagaimana pun,idea seperti ini tidak semudah yang difikirkan. Kebanyakkan respon dan pandangan yang diterima adalah bersifat negatif. Siapakah individu tersebut...?????? ya siapa___________ disini ingin saya katakan bahawa ibu bapa yang bersikap negatif akan idea ini...Memang benar,tanpa sokongan ibu bapa, idea nikah khitbah untuk menyelamatkan anak-anak muda daripada berzina ini tidak semudah itu. Ibu bapa di Malaysia masih lagi mempunyai pemikiran yang "kolot" Tidak kejam jika saya berkata seperti itu... Namun,terdapat juga segelintir ibu bapa yang menyetujuinya.

 Mereka sanggup menjunjung adat yang kolot walaupun terpaksa membiarkan anak-anak dara dan teruna mereka bergelumang di dalam dosa. "jika hendak berkahwin,tunggu selepas habis belajar","jika hendak kahwin tunggu sehingga dapat pekerjaan tetap"..

 Si teruna dan dara tiap-tiap hari bersua muka. Peluang untuk bertemu dan bersama itu jauh lebih besar daripada tidak bertemu. Dorongan media massa,media elektronikdan persekitaran serta budaya setempat mendorong mereka untuk bertemu.

 Bagi ibu bapa,sepatutnya mereka berusaha memahami realiti dan tuntutan semasa. Kita kini hidup di dalam zaman yang penuh dengan kefasadan dan keruntuhan moral. Peluang untuk melakukan dosa dosa jauh lebih banyak daripada untuk menghindarinya. Usah kita menyelidikinya, Lihat sahaja apa yang disajikan oleh media kepada masyarakat umum tentang kes "pembuangan bayi".. Masih perlu kah ibu bapa berfikir banyak kali untuk perkara yang rumit seperti ini???

 Jika para ibu bapa mempunyai tahap kesabaran yang tinggi terhadap anak-anak mereka, iyu adalah sesuatu yang baik. Namun sangkaan yang baik semata-mata tidak cukup.!!! Mereka perlu memahami realiti anak-anak itu.

 Jikalau mereka sudah mengutarakan hasrat untuk menikah walaupun baru ingin menuntut pengajian ataupun masih seorang mahasiswa / mahasiswi, jangan cepat melenting dan melatah. Keberanian mereka untuk menyuarakan permintaan tersebut menunjukkan kematangan mereka. Keberanian mereka untuk membuat permintaan seperti itu menunjukkann mereka ingin menyelamatkan iman dan akhlak.

 Maka,jika mereka menyuarakan pendapat dan meminta izin,pertimbangkan lah dengan rasional,kematangan dan gunakanlah neraca keimanan. Mereka bukanlah anak-anak kecil lagi. Mereka juga bukannya terburu-buru ataupun terlalu mengikut nafsu. Yakinlah,apa yang mereka suarakan itu adalah bertitik tolak dari keimnana dan ketakwaan serta kesungguhan mereka untuk menjaga nama baik keluarga.

 Ingatlah, anak-anak muda zaman kini hidup dalam persekitaran yang sungguh mencabar. Walaupun kita telah mengawal sebaik mungkin di rumah,namun apa yang mereka dapat dari media massa, rakan-rakan dan juga tempat pengajian jauh lebih banyak.

 Tambahan lagi,mungkin ada antara yang memikirkan akan prestasi pelajaran anak-anak yang bakal merudum selepas berkahwin. Betul tidak??? "TEPUK DADA TANYA SELERA"... Mungkin juga ada antara ibu bapa yang begituskeptik dan merasakan bahawa anak-anak mereka mungkin tidak dapat menumpukan perhatian terhadap pelajaran selepas berkahwin. Sesuatu yang biasa juga bagi ibu bapa yang mengandaikan seribu satu andaian liar. Bagi yang mempunyai anak perempuan,maka meraka akan terfikirkan. Bagaimana nanti anak-anak mereka akan dapat membahagikan masa untuk pelajaran dan melayan suami. Mereka juga berfikir bagaimana pula jika anak mereka mengandung dan melahirkan anak???

 Bagi mereka yang mempunyai anak lelaki pula,sudah tentu mereka akan berfikir bagaimanakah anak mereka nak menanggung anak oranglain. ,ereka juga sudah tentu berfikir mampukan anak teruna mereka membinbing dan menjaga anak gadis orang. Akhirnya, semua andaian dan prejudis tersebut diterjemahkan kepada penolakan. " Tunggu selepas habis belajar!!!" , "kami tidak menolak awak,cuma awak kena tunggu selepas habis belajar dan mendapat pekerjaan yang baik"

 Kesemuanya menjadi jalan keluar bagi ibu bapa yang malas berfikir ataupun berfikiran kolot. Jalan mudah diambil demi memudahkan kerja-kerja mereka. Tapi,berfikir kah anda bahawa halangan yang dubuat oleh ubu bapa tidak menghalang anak-anak daripada terus berpacaran dan terjerumus melakukan maksiat.?????!!

 Ibu bapa ,moden kini perlu berfikiran terbuka. Adalah lebih baik jika mereka berkorban material dan tenaga demi menjaga kesucian susur galur keluarga. Seharusnya ibu bapa moden bersikap lebih konstruktif dan bukannya berfikiran negatif. Apalah salahnhya jika mereka membantu anak-anak yang ingin berkahwin itu dari segi material. Berikan juga sokongan dan bimbingan. Berikan tunjuk ajar yang sebaiknya. Bukankah membantu anak-anak untuk mengelakkan maksiat adalah WAJIB????!!! FIKIRKAN!!!


( Apa yang NAJ berikan hari ini dipetik dari :BUKU CINTA IPT karya MASZLEE MALIK /HAMIDAH MAT)

Ni NAJ nak selitkan lagu yang owsome!!!!!






© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !