HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Jenis-Jenis FABRIK...
Download : Minilyric
Oo mama, Aku mahu kAHWIN!!!
Freebies header part3
Freebies : Vintage background
Freebies :Floral Background (part2)
Freebies :Floral Background (part1)
Freebies : Polka Dots Background
Freebies : Background by NAJ
2012 NY IDOLE!!!

advertisment


Title: Keasyikan Taj Mahal
written on Tuesday 24 January 2012 @ 11:48 ✈{ 2 comments }


Disebalik kemasyhuran seni bina Taj Mahal yang menyaksikan kehebatan seni bina dinasti Mughal yang dipengaruhi oleh seni bina Parsi, bangunan itu sebenarnya lebih kepada luahan rasa CINTA Maharaja Shah Jahan (1614-1666) sehingga sanggup membina makam yang tersergam indah untuk isteri tercinta, Mumtaz Mahal dan untuk dirinya sendiri.

Diperbuat daripada marmar putih yang diukir, ia turut menggunakan lebih 43 jenis batu Permata termasuk berlian,jed,kristal,topaz dan nilam. Secara keseluruhannya,pembinaan Taj Mahal mengambil masa 22 tahun untuk disiapkan!! 

Bagaikan lukisan hidup yang terbentang dihadapan mata, hati anda sudah tentu terusik melihat betapa agungnya melihat betapa agungnya cinta Maharaja Shah Jahan-Mumtaz Mahal yang deterjemahkan malalui pembinaan tugu peringatan yang mula dibina pada 1632 ini.



Tumblr_lwwly8faxk1r4l3tco1_500_large

Terdapat 5 fakta menarik tentang Taj Mahal...
Mengikut sejarahnya, Taj Mahal dibina oleh Maharaja Shah Jahan (1614-1666) sebagai tugu peringatan buat isterinya yang kelima ,Mumtaz Mahal. Makan ini juga menggambarkan keagungan seni bina dinasti Mughal yang dipengaruhi parsi.

Bumbung,kubah dan menara yang mengambil masa 22 tahun dibina ini diperbuat daripada marmar putih dengan ukiran yang indah.

Bagi rakyat india,tiket masuk ke Taj Mahal hanyalah RM1. Tetapi bagi pelancong luar negara bayaran yang dikenakan ialah RM50.

Selain mengunjungi Taj Mahal masih ada beberapa tempat menarik untuk dikunjungi (Amar Singh Gate, Sadar Bazar, Agra Fort Gate) Agra Cantt yang menarik dengan seni bina klasik.

Gunakanlah kenderaan awam yang terdapat di sini iaitu tut-tut untuk melewati kawasam sekitar Agra dengan kadar tambang yang cukup berpatut.

900x496x742619174_op5ry-900x496.jpg.pagespeed.ic.iumwvfgfnn_large


Lagu yang amat sesuai untuk entry pagi ni



(Nah...ni lagu yang NAJ selitkan untuk entry pagi ni...sesuai sangat-sangat dengan entry ni)




© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !