HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Tutorial : Assalamualaikum setiap entry
Selamat Datang...
Para SAHABAT BLOGGER...
Freebies : Header simple
Contest BATAL????
Iphone 4s Paling MAHAL DI DUNIA...
Contest "wish us luck" by ecah & nifah
"Cantik" Syarat CINTA???
666
Tutorial Timbang Berat Blog

advertisment


Title: Tips Blogger
written on Monday 6 February 2012 @ 20:09 ✈{ 1 comments }


42205832_large

Seperti yang naj janjikan di fan petang tadi, malam ini naj akan membuat satu entry yang sangat bermanfaat kepada para blogger baru. Naj bukan lah seorang yang bijak pandai dalam memberikan tips, sekadar berkongsi cerita dan pengalaman. 

Tumblr_lsb3kxgzpm1qeypjno1_500_large

Blogwalking
Bagi blogger yang baru berjinak-jinak, sudah tentu mereka lebih kepada blogwalking. Keadaan ini disebabkan mereka ingin menambahkan bilangan follower blog anda. Namun begitu, untuk follow blog seseorang itu, niatlah dengan hati yang ikhlas.  Jika anda rajin "blogwalking" anda akan mendapat ramai kawan. Jangan hanya berharap orang lain dahulu yang maasuk ke blog anda. Rajin-rajinlah blogwalking kerana itu kunci untuk menambahkan bilangan follower.

 Entry yang menarik
Tidak dapat lagi dinafikan, dunia blog hari ini lebih banyak tertumpu kepada "diari harian online" mereka. Untuk menarik blogger lain ke blog anda, anda seharusnya membuat entry yang mampu menarik minat pembaca. Namun,harus diingatkan, blogger terdiri daripada pelbagai peringkat umur ( bawah 12 tahun / remaja / dewasa) tentukan sasaran entry yang kamu buat. Jika kamu ingin menarik golongan remaja untuk membaca entry kamu, buatlah entry tentang dunia remaja.

Jangan sombong
Ini merupakan entry kepada para blogger yang famous amous la katakan..... Blogger baru akan mencari blogger famous untuk menjadi mentor mereka. Betul atau tidak.. Jawab sendiri. Sebab naj sudah melaluinya dan sedar akan itu. Namun begitu,apa gunanya jika kita mengagumi mereka tapi mereka tidak memandang blogger baru. Salahkah memberi tunjuk ajar..  Bukan itu sahaja, jika ada blogger yang meminta anda follow blog mereka, apa salahnya follow blog mereka semula??? 

Jangan paksa
Kalau mereka tidak mahu follow blog anda, usahlah memaksa. Naj dah penah follow sorang ni, tapi  sombong giler...  Dia tak pown follow belog naj,Naj tau la blog dia tu tak secantik dan tak sehebat blog dia.

Button Follower
Para blogger baru, naj tahu anda suka menggunakan button follower yang comel tu :) tapi, bila naj selidik button follow tersebut tidak mendatangkan apa-apa. Hal ini kerana, naj pernah tekan sampai empat kali button follower tersebut, tapi conform tak dapat follow...Yang naj maksudkan ialah :
Jika anda inginkan button follower yang lama, sila ke SINI


Berat...
Ape yang berat??? hihi... blog la....Perhatikan blog anda, pastikan blog anda sentiasa ringan oke? Sudah tentu anda berasa susah hati jika berat badan anda berada di tahap yang tidak memuaskan. Begitu juga dengan blog. Naj bukan sombong, tapi naj ingin memberikan nasihat. Ada sesetengah blogger ni yang tidak akan menunggu sehingga blog anda muncul di skrin. Tapi naj akan menunggu dengan sabarnya. Anda boleh timbang berat belog anda di SINI


***sampai disini dahulu perkongsian naj untuk malam ini, naj nak prepare untuk berangkat (Tawau > Kota Kinabalu > Kuching pada hari sabtu dan ahad ini) 



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !