HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

**beautiful images**
**miss u a lot**
**Gud Nite All**
**MISS U MEANING**
Sungai L.U.I
**NO OTHER**
l Telur l Tetap l Menjadi l Makanan l Terbaik l Un...
KAU PERGI JUA
**21 tanda seseorang mencintaimu dengan tulus**
**DEMAM MEDSI**&**TEMUDUGA**

advertisment


Title: **APA ITU BAHAGIA**
written on Monday 2 May 2011 @ 12:19 ✈{ 0 comments }

Bahagia adalah perasaan senang,tenteram atau lepas dari segala yang menyusahkan. Dalam buku 'Isteri teladan igauan seorang suami' disebut,kebahagiaan dalam rumahtangga itu berhubung langsung dengan ketenangan jiwa dan hati , sehingga dapat dirasakan ketika ini dan untuk masa akan datang. Tidaklah merupakan suatu kepastian bahawa setiap orang yang senang dan sejahtera itu akan bahagia  .Begitu juga sebaliknya setiap bahagia  itu tidak akan selalu menggambarkan kesenangan.

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah DIA menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendri supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir"
                                                                                                                                 (Ar-Rum,21)

Ada tiga aspek dalam ayat tersebut untuk membina bahagia  iaitu adanya unsur SAKINAH (rasa damai&tenteram), MAWADDAH (rasa cinta kasih&cinta berahi) dan juga RAHMAH (kasih sayang yang dapat dirasakan oleh seluruh keluarga)

Imam Ghazali mengibaratkab menempuh perkahwinan adalah laksana meengharungi samudera luas,penuh gelombang dan badai.Walaubagaimanapun dahsyatnya gelombang lautan,jika orang yang mengharungi itu menggunakan kapal dan dilengkapi dengan pedoman,insyaAllah akan selamat sampai ke pantai bahagia 
 yang menjadi tujuannya.

********



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !