HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

I HATE STALKER
Kehidupan
Finally...Mid Term in The end
Saya Mengidam Lagi???
Sekejap je Masa Berlalu...KAN???
I'M NOT SINGLE
demam RUNNINGMAN
Doa penenang Hati
Selamatkan Keluarga ku...:( di Sabah
Apa Yang Tak Kene???

advertisment


Title: Isteri Separuh Masa
written on Monday 29 April 2013 @ 16:14 ✈{ 0 comments }

 
Selamat petang, 2 hari lagi kita akan berada di bulan April dan melangkah lagi ke bulan Mei. Rasa sekejap je masa berlalu pergi. Yang penting Niza dah tak sabar nak balik June ni~~

Bagi peminat novel, sudah tentu la Niza tak akan ketinggalan untuk upload Novel-novel yang dah dibaca. Sabtu lalu, dah beli novel ni. Ye la, Niza ni kan boleh dikatakan seperti yang tertera pada tajuk novel tu. "Isteri Separuh Masa". I'm a wife, but still study. Tak sepenuh masa dengan husband. Full time at UNI.
Jadi la seperti tajuk tu kan :)

 Anda jangan lupa baca novel tau, sebab banyak pengajaran yang dapat kita boleh jadikan teladan. cerita ni berkisarkan seorang anak angkat yang berkahwin dengan abang angkatnya (Medina dan Nazrin). Mereka berkahwinan atas dasar keterpaksaan kerana menurut perintah nenek yang tersayang. Medina berkahwin dengan Nazrin pada usia yang begitu muda. Nenek mereka memberi arahan tersebut bukanlah suka-suka, tapi untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini terjadi. 

Bruno Mars💕

Banyak ujian yang harus dilalui oleh Medina. Berkat kesabaran, akhirnya Nazrin diberi petunjuk bahawa dia telah memiliki isteri yang sebaik Medina. 

Ujian yang datang itu haruslah kita tangani dengan sebijak-bijak akal, bukan hanya nafsu amarah semata-mata. Lebih-lebih lagi jika ianya melibatkan sebuah ikatan perkahwinan yang sepatutnya dibaja dengan kasih sayang.

Oleh itu, jadilah seorang mukmin yang berjaya mengawal emosi :

ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ فِى ٱلسَّرَّآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَٱلكَٰظِمِينَ ٱلْغَيْظَ وَٱلْعَافِينَ عَنِ ٱلنَّاسِ‌ۗ
“Mereka menafkahkan harta benda mereka ketika senang ataupun susah, mereka juga mampu mengawal perasaan marah dan mereka juga suka memaafkan kesalahan orang lain.” (ali-Imran 3: 134)
Mereka yang mampu mengawal emosi mampu mengawal suasana. Mereka yang bersifat seperti ini akan disegani lagi dihormati sekali gus. Kesemua ini adalah ramuan menuju kecemerlangan. Justeru, apabila kita marah, sebutlah nama Allah berulang-ulang kali dan jika perlu diamlah untuk seketika. Peringatkan diri kita bahawa inilah saatnya kita akan tergelincir menjadi seorang yang bodoh apabila kita tidak mampu mengawal diri. Di dalam Ihya’ Ulumuddin, Imam al-Ghazali r.h. berkata, “Ketika perasaan marah berkobar ia boleh diubati dengan azimat ilmu dan amal.”

(Saya selitkan doa untuk mengawal emosi ketika marah,resah, dan sebaginya)

Kita tidak akan memperoleh kejayaan jika hanya diselitkan dengan emosi yang tidak stabil dan sentiasa marah. Ucapkanlah "Astagfirullahalazim" saat kita sudah tewas dengan kesabaran. Insyaallah Tuhan akan membantu kita.. 

Bagi Adam yang bergelar suami, didiklah isteri untuk berlembut dengan setiap tutur katanya.



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !