HOMIE ABOUT AFFIES
extra extra extra

“You're so convinced you'll disappoint people if you show them that you're not perfect. You don't realize you are perfect. Your imperfections are what make you perfect. They make you you. That's what people love. It's what I love too.”

my network


tagboard





its all about us


Previous post

Pelihara kuku Panjang Cara Alami
WHAT SHOULD I DO...what should I BUY...;)
heart strings
2012 wif my first day yg BAD...
happy new year 2012
happpppppppppyy.....!!!!!!!
Tutorial:Like Fan page sebelum Enter
Hooked on to 9GAG? Reddit? Check out #ChurpChurp! ...
XCITED
hurt story

advertisment


Title: Apa nak makan untuk Lebih Subur ?10 Makanan Sebagai Jawapan
written on Thursday 12 January 2012 @ 13:54 ✈{ 2 comments }


   Apa nak makan untuk Lebih Subur?
10 Makanan Sebagai Jawapan

         Bijirin penuh
Bijirin penuh seperti oat,beras perang, “quinoa”.gandum penuh adalah di antara makanan karbohidrat kompleks. Ia mampu memberikan anda tenaga yang sangat banyak dalam cubaan anda mendapatkan anak dengan merembeskan gula secara teratur di dalam darah. Ya,untuk memulakan proses kehamilan anda memerlukan tenaga yang sangat banyak! Selain itu,kesemua makanan ini juga mengandungi vitamin B dan E yang sangat baik dalam membantu keseimbangan hormone dan penghasilan sperma serta telur yang sihat.

         Minyak ikan
Minyak ikan yang terkandung di dalam ikan solon,makarel dan sardine adalah sumber asid lemak Omega-3 dan 6 yang terbaik. Nutrisi ini memainkan peranan penting dalam melancarkan proses reproduktif,mempertingkatkan aliran darah dan meningkatkan kualiti sperma yang dihasilkan oleh lelaki.

         Produk tenusu
Satu kajian di UK mendapati bahawa wanita yang menikmati sekurang-kurangnya satu sajian penuh dari produk tenusu setiap hari kurang berdepan masalah kesuburan. Produk tenusu seperti susu,keju atau yougurt ini kaya dengan kalsium yang penting bagi membantu tumbesaran dan pengekalan tahap kesihatan system saraf,tulang dan darah.

         Bawang Putih
Jika difiirkan baunya, ia bukanlah makanan perangsang suasana romantic tetapi khasiatnya sangat baik dalam mempertingkatkan kesuburan. Ia kaya dengan sumber selenium di mana sangat baik bagi kesuburan lelaki dan membantu mencegah kromosom dari terpecah serta mengurangkan risiko keguguran bagi wanita. Baawang putih juga kaya dengan kandungan vitamin B6 yang penting dalam keseimbangan hormone serta membantu menguatkan system imunisasi.

         Madu
Khasiat madu untuk kesuburan sudah diyakini semenjak berates tahun dahulu lagi. Madu kaya dengan pelbagai mineral dan asid amino yang dapat membantu mengekalkan kualiti kesihatan system reproduktif dan mempertingkatkan fungsi ovary untuk wanita.

         Tiram
Kaya dengan zat besi yang diketahui sangat penting untuk membantu mempertingkatkan kesuburan. Fungsi zat besi adalah untuk merangsang penghasilan sperma dan telur yang berkualiti. Jika tiram bukan pilihan anda kerana bimbang akan kolestrolnya, maka anda boleh beralih kepada sumber zat besi yang lain seperti kacang panggang,ayam,kekacang,mil penuh atau bijan labu.

         Bayam
Bayam dan kebanyakkan sayuran hijau yang lain adalah sumber terbaik bagi asid folik. Asid folik sangat penting bagi membantu mempertingkatkan penghasilan telur yang sihat,membantu menstabilkan kitaran haid serta sangat baik untuk mengoptimumkan penghasilan sperma berkualiti. Pengambilan asid folik di dalam bentuk suplemen juga sangat digalakkan untuk diamalkan sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum merancang kehamilan. Bayam juga kaya dengan zat besi serta vitamin C yang baik dalam melindungi DNA dari rosak.

         Avocado
Membekalkan sumber vitamin E terbaik dan juga kaya dengan kandungan antioksidan. Dua komponen utama ini sangat penting dalam kesuburan lelaki dan wanita di mana ia membantu menyempurnakan fungsi ovulasi serta penghasilan sperma lebih berkualiti. Ia juga kaya dengan kandungan “lemak sihat” yang baik untuk merangsang fungsi hormone dalam tubuh secara keseluruhan. Selain avocado,minyak zaitun juga mempunyai manfaat yang sama.



© 2012 Layout made by mintrose. Have a nice blogging day !